Πολυτεχνείο – Με τα μάτια ενός ζωγράφου

by e-Leros

Όταν κάποτε τα μεγέθη των κοινωνικών και ιστορικών γεγονότων κορυφώνονται σ’ ένα και αδιαίρετο εθνικό αίτημα, τότε πράγματι αυτό το κορυφαίο και συνολικό  γεγονός της πολιτικής, της ιδεολογικής έκφρασης και ελευθερίας μεταβάλλεται σε επική διάσταση κοινωνικής τοιχογραφίας οραμάτων και ιδεοδρόμιο εθνικολαϊκής ομοψυχίας. Παράδειγμα πειστικό και μεγάλο το 1821, ο ξεριζωμός του ελληνισμού από τη Μικρά Ασία, η Εθνική Αντίσταση του 1940 – 44 και η εξέγερση του Πολυτεχνείου  πρόσφατα, Νοεμβριος 1973, σημείο αναφοράς της ανατροπής της απριλιανής στρατιωτικής χούντας πού δέχτηκε το αποτελεσματικό και τερματικό ράπισμα της κατάρρευσης της από τους φοιτητές, τους εργάτες και τους ελευθερογνωμούντες πολίτες της ατομικής πρωτοβουλίας.

Οι πυρωμένες ανάσες οργής του Πολιτεχνείου εισέβαλαν πυρκαγιά στα μυαλά των νέων και στη σοφή καρδιά των μαχόμενων πολιτών απαράμιλλο ιστορικό και κοινωνικό υλικό σύνθεσης φωνάζοντας εύστοχα τα συνθήματα τους, με το μέγα πάθος της ψυχής τους: Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία.

Η πολιτική, η ιδεολογία, ο επαναστατικός κοινωνικός στοχασμός κι όλα τα είδη τέχνης ξεδίπλωσαν τις σημαίες τους εκείνες τις μέρες συνάντησης τους στον κοινό τόπο των ιδεών του Πολυτεχνείου, υπέρτατος αγώνας για εθνικοκοινωνική ελευθερία.

Ο Πέτρος Πικάνης, ζωγράφος και στοχαζόμενο άτομο, ζωγράφισε τις μέρες εξέγερσης, της οργής και της εξόδου του Πολυτεχνείου από τη μακρά νύχτα της πολιτικής δικτατορίας της απριλιανής χούντας των συνταγματαρχών 1967-1974) με ιδιόμορφες τεχνικές, αισθητική και τρόπους γραφής, μορφοποιώντας ταιριαστά το υλικό της ιστορίας και της κοινωνικής μαρτυρίας σε τέχνη μαχόμενη στους δρόμους.

Αυτό το αίσθημα της επικολυρικής συγκίνησης καταθέτουν οι 16 εικαστικές συνθέσεις του κι αυτήν τη διάσταση της κοινωνικής τοιχογραφίας των ημερών του Πολυτεχνείου κατέγραψαν  κάνοντας την έξοδο τους προς την ελευθερία, αγαθό όχι μόνο του ανθρώπου αλλά και του εικαστικού λόγου των μορφών παράλληλα.

Η συλλογή «Πολυτεχνείο» του Πικάνη είναι ένας φόρος τιμής στα θύματα και τους εξεγερθέντες του πολυτεχνείου και οι 16 πίνακες της συλλογής ξεχωρίζουν για την καλλιτεχνική και ιστορική τους αξία.

Η  ματιά του ζωγράφου Πικάνη παρακολουθεί απ’έξω  προς τα μέσα τα γεγονότα της εξέγερσης και καταγράφει τα δρώμενα του Πολυτεχνείου. Βλέπει στον δρόμο της Πατησίων να τρέχουν αμέτρητα άτομα, ξαφνιασμένα και φοβισμένα και αποτυπώνει με εξαιρετικό και συγκλονιστικό τρόπο την ατμόσφαιρα  και την αίσθηση εκείνης της δραματικής ημέρας που συγκλόνισε την Αθήνα και τη δημοκρατία.

Οι 16 συνθέσεις, χρωματιστά σχέδια 50 Χ 70 κινούνται αισθητικά, ιδεολογικά, πολιτικά και καλλιτεχνικά στον κόσμο της 17 Νοεμβρίου 1973 και με έναν θαυμαστό τρόπο μας κάνουν να συμμετέχουμε στα δραματικά γεγονότα και να νιώθουμε αν και νεότεροι, ότι ήμασταν και εμείς εκεί.

Ο Πέτρος Καρασμάνης- Πικάνης είναι Αρχιτέκτων Ναυπηγός με Master στη Διοίκηση Πολιτιστικών και Πολιτισμικών Μονάδων, ζωγράφος και Μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας της Ρώμης.

Η σύγχρονη ιστορική διαδρομή στον ψηφιακό πολιτισμό και οι επιδράσεις του στην Ελλάδα θεμελιώθηκε με την παρουσία του πρώτου ψηφιακού περιοδικού γραμμάτων και τεχνών «exparter».

Ιδρυτής του πρώτου on line περιοδικού Γραμμάτων και Τεχνών «exparter» ως και των πρώτων on  line Μουσείων Βάσως Κατράκη και Π.Πικάνη.

Η σύγχρονη ιστορική διαδρομή στον ψηφιακό πολιτισμό και οι επιδράσεις του στην Ελλάδα θεμελιώθηκαν με την παρουσία του πρώτου ψηφιακού περιοδικού γραμμάτων και τεχνών «exparter».

Η δημιουργία επίσης του Μουσείου που πραγματοποιήθηκε από τον Πέτρο Πικάνη και φιλοξένησε για οκτώ χρόνια δύο από τα βασικότερα Μουσεία αυτής της εποχής έδωσαν στην Ελλάδα τη δυνατότητα ώστε να διατηρηθεί η πολιτιστική συνέχεια και παρουσία στην Ευρώπη και ευρύτερα στον παγκόσμιο ιστό.

Mε αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου ο κ.Πέτρος Πικάνης έστειλε μία επιστολή στον κ.Μάκη Τριανταφυλλόπουλο και στο zougla.gr. Έτσι ήρθαμε σε επαφή με τα 16 έργα του ζωγράφου που δημιουργήθηκαν εκείνες τις ήμερες της κατάληψης του Πολυτεχνείου.

Αποφασίσαμε λοιπόν να δημοσιεύσουμε αυτά τα έργα παράλληλα με κείμενα που αφορούν τη συγκεκριμένη έκδοση του αφιερώματος «Μνήμες Πολυτεχνείου»

Δείτε την επιστολή του ζωγράφου στον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο

Κι αν είναι να γίνει

τ ’όνειρο φως
Ας έλθει στ’ αλήθεια
η στιγμή της μοναξιάς
μέχρι να γίνει φως
στο χωροχρόνο μου.

Πικάνης

Ο πρώην πρύτανης του πολυτεχνείου Νίκος Μαρκάτος προλογίζει το αφιέρωμα «Μνήμες Πολυτεχνείου»:

Δείτε τους 16 πίνακες του Π. Πικάνη:

Φωτιές στα σίδερα - 70Χ50εκ. Λάδι, 1983
Φωτιές στα σίδερα – 70Χ50εκ. Λάδι, 1983
Καπνοί, φλόγες, χιλιάδες ελεύθεροι - 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983
Καπνοί, φλόγες, χιλιάδες ελεύθεροι – 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983

 

Ερήμωση. - 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983
Ερήμωση. – 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα - παραλλαγή 2, 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα – παραλλαγή 2, 70Χ50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα - παραλλαγή 1. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα – παραλλαγή 1. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Συνθήματα. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Συνθήματα. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων, εκείνη τη νύχτα. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων, εκείνη τη νύχτα. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων - 17/11/73 - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων – 17/11/73 – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων 17/11/73 - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Οδός Πατησίων 17/11/73 – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Ολοφυρμός. 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Ολοφυρμός. 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Μπροστά από κίονες και αετώματα. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Μπροστά από κίονες και αετώματα. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Έπεσε η πόρτα. 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Έπεσε η πόρτα. 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Ειρήνη - 70Χ50 εκ. λάδι, 1983
Ειρήνη – 70Χ50 εκ. λάδι, 1983

 

Ό,τι απόμεινε. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Ό,τι απόμεινε. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα - παραλλαγή 3. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Πόρτα – παραλλαγή 3. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Κάτω από έναν πικρό ουρανό. - 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983
Κάτω από έναν πικρό ουρανό. – 70 Χ 50 εκ. Λάδι, 1983

Πέτρος Καρασμάνης – Πικάνης

Γεννημένος : στο Παλαιοχώρι  Ευρυτανίας
Ναυπηγός (Naval architect)
Μεταπτυχιακό: Διοίκηση πολιτισμικών &  πολιτιστικών μονάδων
Ακαδημαϊκός : (Διεθνής Ακαδημία της Ρώμης- Burchardt).
Πανεπιστήμιο Αθηνών- Καποδιστριακό (Χρηματοοικονομικά-on line)
Επιχειρηματίας  (πληροφορική wwnet, εκδόσεις .Multimedia, Exparter περιοδικό Γραμμάτων και Τεχνών.
Ιδρύει τα πρώτα virtual μουσεία εικονικής πραγματικότητας
Βάσω .Κατράκη-Πέτρος Πικάνης στο διαδίκτυο.1998-2006.
Επάγγελμα :    Ζωγράφος
Μετάλλια, χρυσά (2) :  Από τη EUROCLASSICA  (FÉDÉRATION .EUROPÉENE DES ASSOCIATION DE PROFESSEURS DE LANGUES ET DE .CIVILISATIONS CLASSIQUES-Όμιλος Ευρωπαϊκών Εταιρειών .καθηγητών κλασικών γλωσσών και πολιτισμών) για τη .συμβολή του στις τέχνες και τα γράμματα.
Μετάλλιο χρυσό (1), από την Ομηρική Ακαδημία.
Ανακηρύχθηκε επίτιμος Δημότης: Αμανής Χίου.
Τιμητική έκδοση από την Πρυτανεία του Πολυτεχνείου για την ιστορική σειρά έργων «Μνήμες .Πολυτεχνείου». Με παράλληλη έκθεση.
Τιμητική έκθεση (Μνήμες Πολυτεχνείου) με παράλληλη έκδοση από το σύλλογο φοιτητών της Νομικής .Σχολής του Πανεπιστημίου Θράκης.Η έκθεση έγινε (Στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης τριλογία) . 1.Ποίηση- Κουτσοχέρα.
2. Χαρακτικά Τάκη Μάρθα- Κατοχικά .
3.-Ζωγραφική : Μνήμες Πολυτεχνείου- Πέτρος Πικάνης.

Πολλά έργα βρίσκονται σε αρκετά μουσεία και συλλογές όπως στη Συλλογή του Πολεμικού Ναυτικού, στο Λευκό Οίκο και στην Οικογένεια Κλίντον

Βιβλιογραφία :1.«Μνήμες Πολυτεχνείου» Νοέμβρης 1996, έκδοση: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
2.«Πορεία στο χρόνο» Μια ιστορική Διαδρομή στον ψηφιακό Πολιτισμό της Ελλάδος.
Εκδόσεις «exparter» ISBN-978-960-89666-0-4

 

ΠΗΓΗ : www.zougla.gr

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment